Svar på tal igen !

Svar: Nej, Becca du måste ha uppfattat något fel. Du kan inte bli stämd för att du tar bild på någon utan tillåtelse. Detta har en fotograf skrivit:

Moa Karlberg skriver på sin hemsida:
”Projektet är en upptäcktsresa över hur nära en fotograf kan komma andra människor med sin kamera, utan att agera olagligt. (...) Eftersom bilderna är tagna på offentliga platser kan jag publicera dem hur jag vill - åtminstonde i Sverige, där lagarna är generösa mot journalister och konstnärer.

Man kan alltså fota vem som helst på gatan och det är ok att publicera på nätet.


Japp du får lägga ut bilden på internet, jag vet för många kan det låta helt konstigt.

Lämna 10 minuter och kolla på denna video då kommer ni förstå alla fotoregler:


Kommentarer
becca

asså nej jag lovar det står i grund lagen kapitel 2 att man ej får göra det

fråga en advokat

2010-05-22 - 21:41:33
becca

jag har till och med lagbok hemma

2010-05-22 - 21:42:26
becca

lita inte alltid på internet folk kan luras

2010-05-22 - 21:42:58
Anonym

jag lovar det står klart och tydligt i grundlagen kapitel 2 att man ej får göra det, man får böta skit mycket, personen som hade den där webbsidan om foto lagar verkar inte kunna juridik och grundlagarna, min pappa är jurist, och där läser man samma linje som en advokat, då man har läst juridik

2010-05-22 - 22:14:42
becca

OJ, JAG LÄMNA FÖR MÅNGA KOMMENTARER, JAG SKULLE HA HAFT ALLT I EN ENDA KOMMENTAR :p

2010-05-26 - 20:27:22
Ellen

jättebra att du tog upp det, finns många som inte har någon aning om det där och ser man videon förstår man verkligen. bra jobbat!

2010-05-29 - 18:57:20
http://chocolatenights.blogg.se/
Helle

Man får verkligen inte lägga upp en bild på någon utan tillåtelse, det är förbjudet och man kan bli stämd! Det är bara offentliga tidningar(journalister) och offentliga hemsidor som tex ett sjukhus. Har själv vart modell på en sida så jag vet vilka regler som gäller!!

2010-07-14 - 14:32:50
JOSEFINE NYBERG - FOTOBLOGG

Nej men man får ju inte publicera bilder på internet utan att fråga. Vad lagen än säger så är det otroligt ohyffsat!

2010-08-12 - 10:49:06
http://fina.blogg.se/

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: