Svar

Svar: Japp det gjorde jag :P

Det finns lagar för foto och här har jag kopierat text från en artikel där dom förklarar fotolagar och sådant ;) http://www.fotosidan.se/cldoc/1746.htm


Får jag ta bilder av folk på gatan?
Ja, du får fotografera vem du vill, var du vill (jag tar upp det där med var du vill längre fram i texten). Det spelar ingen roll om du fotograferar flera personer i en folksamling eller en enskild person på nära håll.

Måste jag inte fråga först?
Nej. Men det är naturligtvis trevligast att fråga, såvida du inte är ute efter ögonblicksbilder förstås.

Men om jag börjar fotografera och personen ber mig, vänligt eller hotfullt, att sluta fotografera, får jag fortsätta ta bilder?
Ja.

Men det måste väl finnas någon gräns för hur nära jag får stå när jag tar bilder?
Icke, du får i princip hålla ett makroobjektiv framför ögat på personen om du vill, men, du får inte hindra personen att röra sig och absolut inte hålla fast någon i jackan eller uppträda störande. Då kan det handla om ofredande vilket inte har med att du fotograferar att göra!

 


Kommentarer
Berit

får man verkligen lägga upp bilder på internet utan att fråga då? Tror inte det va. människan kanske inte alls vill synas på internet!

=(



2010-05-21 - 12:55:28
becca

man kan bli stämd att ta foto på andra utan tillåtelse

2010-05-21 - 19:02:03
Tess

Det stog inget om att man fick lägga ut bilden på nätet =/

2010-07-02 - 15:10:19

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: